Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(10)
Forma i typ
Książki
(10)
Publikacje naukowe
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Proza
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(8)
wypożyczone
(1)
nieokreślona
(1)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(6)
W29 (Rembielińska 6a)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(1)
W98 (Kondratowicza 23)
(2)
Autor
Barańczak Stanisław (1946-2014)
(1)
Barańczak Stanisław (1946-2014). Czytelnik ubezwłasnowolniony
(1)
Chutnik Sylwia (1979- )
(1)
Dworsatschek Mariusz
(1)
Jankowicz Grzegorz (1978- )
(1)
Jarniewicz Jerzy (1958- )
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
Lipszyc Michał (tłumacz)
(1)
Mae Valter Hugo
(1)
Murek Weronika (1989- )
(1)
Perloff Marjorie (1931- )
(1)
Piepiórka Michał (1987- )
(1)
Poprawa Adam (1959- )
(1)
Płaza Maciej (1976- )
(1)
Tomkowski Jan (1954- )
(1)
Żychliński Arkadiusz (1976- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(9)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(10)
Język
polski
(10)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(3)
Literatura portugalska
(1)
Temat
Tematy i motywy
(4)
Literatura
(2)
Biblioteki
(1)
Canetti, Elias (1905-1994)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Cierpienie
(1)
Emigracja zarobkowa
(1)
Film polski
(1)
Ironia
(1)
Kapitalizm
(1)
Kraus, Karl (1874-1936)
(1)
Krytyka społeczna
(1)
Kultura masowa
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura światowa
(1)
Ludność miejska
(1)
Metafizyka
(1)
Miasta duże
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Modernizm
(1)
Molestowanie seksualne
(1)
Musil, Robert (1880-1942)
(1)
Ossoliński, Józef Maksymilian (1748-1826)
(1)
PRL
(1)
Pisarze
(1)
Poeci polscy
(1)
Pomoc domowa
(1)
Prekariat
(1)
Przekłady
(1)
Roth, Joseph (1894-1939)
(1)
Socjologia miasta
(1)
Społeczności lokalne
(1)
Teoria literatury
(1)
Teoria przekładu
(1)
Transformacja systemu społeczno-gospodarczego
(1)
Tłumacze
(1)
Wittgenstein, Ludwig (1889-1951)
(1)
Zakład Narodowy im. Ossolińskich (Lwów)
(1)
Zakład Narodowy im. Ossolińskich (Wrocław)
(1)
Zbiory biblioteczne
(1)
Zbiory specjalne
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: dzieło
Pan Tadeusz
(1)
Temat: czas
1901-2000
(8)
2001-
(5)
1801-1900
(3)
1945-1989
(3)
1989-2000
(2)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Austro-Węgry
(1)
Lwów (Ukraina)
(1)
Portugalia
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Gatunek
Esej
(4)
Monografia
(4)
Antologia
(1)
Opracowanie
(1)
Powieść
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(6)
Historia
(5)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Kultura i sztuka
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
10 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Sztuka Czytania / Ossolineum)
Nota wydawnicza na stronach 511-521.
Indeks.
Zawiera m.in.: Zawiera m.in.: Czytelnik ubezwłasnowolniony : perswazja w masowej kulturze literackiej PRL.
Poza pisaniem wierszy, esejów, recenzji i rozpraw naukowych, poza tłumaczeniem poezji i wykładaniem Stanisław Barańczak zajmował się rzeczami na pozór mniej poważnymi - czytał powieści kryminalne, słuchał piosenek, oglądał filmy i transmisje sportowe w telewizji. Robił to jednak nieporównanie uważniej niż większość odbiorców kultury masowej. A zwłaszcza - nie tracił z pola widzenia jej perswazyjnego wymiaru. I to zarówno w Polsce okresu PRL-u, jak i później w Ameryce.
Dziennik TV (1971) * Odbiorca ubezwłasnowolniony (1975, 1971-1973) * Czytelnik ubezwłasnowolniony. Perswazja w masowej kulturze literackiej PRL (1983) * Przedmowa do wydania krajowego * Rozdział I. Czerwony sztandar nad dyskoteką * Rozdział II. Słowo - perswazja - kultura masowa * Rozdział III. W kręgu stadionu: "Nasza wola - Polska gola" * Rozdział IV. W kręgu "akademii ku czci": Poeta zamordowany * Rozdział V. W kręgu estrady: Piosenka i wolność * Rozdział VI. W kręgu powieści: Nadludzie w niebieskich mundurach * Katalekty (1969-1998) * Recenzje apokryficzne (1996) * Posłowie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 56172 (1 egz.)
Kaucja: 20,00 zł
Książka
W koszyku
Miasto zgruzowstałe : codzienność Warszawy w latach 1954-1955 / Sylwia Chutnik. - Wydanie 1 (dodruk). - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2021. - 284, [4] strony : faksymilia, fotografie ; 23 cm.
(Na Jeden Temat)
Bibliografia na stronach 275-[277]. Indeks.
Dostępna również jako e-book.
Jak wygląda miasto wyłaniające się z ruin? Jak żyją jego mieszkańcy? Co słyszą w domach, zakładach pracy, na ulicach? Co jedzą, jak się ubierają, jak spędzają czas wolny? Dziesięć lat po wyzwoleniu i tuż przed odwilżą Warszawa była miastem w stanie zawieszenia. Pomiędzy traumą wojny i entuzjazmem odbudowy, pomiędzy oficjalnym optymizmem i pragnieniem wolności niezadekretowanej żadnym aktem komunistycznej władzy toczyło się życie, o którym, jak pokazuje autorka, wiemy zaskakująco mało. W czterech rozdziałach Sylwia Chutnik opisuje kolejno: przestrzeń i architekturę miasta, przede wszystkim flagowe projekty socrealizmu; Warszawę odbieraną zmysłami, czyli jej smaki, zapachy, dźwięki i hałasy; obrazy ciała i płci w ówczesnej sztuce i ikonografii; w końcu charakterystyczne typy mieszkańców stolicy z ich obyczajami, subkulturami i obecnością w sferze publicznej. Podążając literackim tropem Leopolda Tyrmanda, autora Złego i Dziennika 1954, czytając gazety, przepisy prawne, oglądając plakaty, zdjęcia i filmy, słuchając przemówień polityków i piosenek, autorka odtwarza codzienne życie Warszawy w jednym z najbardziej intrygujących okresów historii miasta.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 94(438).083 Warszawa (1 egz.)
(dostępność ok. 28.07.2024)
Książka
W koszyku
Nie tylko książki : Ossolińskie kolekcje i ich opiekunowie / pod redakcją Mariusza Dworsatschka. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2018. - 454, [2] strony : ilustracje (głównie kolorowe) ; 25 cm.
(Osso Wczoraj i Dziś)
Bibliografia przy rozdziałach.
Przez dwieście lat działalności Zakładu Narodowego im. Ossolińskich gromadzono w nim kolekcje, które stanowiły zarówno znaczące zabytki kultury, jak i ważny materiał źródłowy do badań naukowych w podstawowych dziedzinach humanistyki. Niniejsza publikacja zwraca uwagę na nieprzemijającą wartość tej instytucji, jaką tworzą jej zbiory biblioteczne i muzealne; wartość, którą należy doceniać nie tylko w okresie dramatycznych zwrotów historii, ale i w czasie względnej stabilizacji. Losy ossolińskich kolekcji są materiałem na wiele opowieści - snują je tutaj pracownicy poszczególnych działów i Gabinetu Kartografii. W tomie prześledzić można początki, kształtowanie się i stan obecny najważniejszych zasobów Ossolineum, takich jak: rękopisy, stare druki, wydawnictwa książkowe i prasowe XIX-XXI wieku, dokumenty życia społecznego, kartografia, dzieła sztuki, obiekty numizmatyczne i medalierskie, a wreszcie materiały stanowiące odzwierciedlenie nowych technologii - mikrofilmy czy dokumenty cyfrowe. Istotnym wątkiem opowieści pracowników jest pamięć o opiekunach owych dóbr kultury, którzy znacząco wpłynęli na dzieje poszczególnych kolekcji. "Drugiego lipca 1941 roku dr Kai Mühlmann, specjalny komisarz do spraw zabezpieczenia dzieł sztuki w Generalnym Gubernatorstwie, wymusił na Mieczysławie Gębarowiczu pokazanie ukrywanych od początku wojny rysunków norymberskiego artysty, a następnie orzekł konfiskatę 26 obiektów. Po tej grabieży z pierwotnej dürerowskiej kolekcji pozostały w zbiorach jedynie cztery dzieła: "Głowa brodatego starca", "Gołąb dwugłowy" oraz "Maria" i "Anioł" ze sceny "Zwiastowania", uznawane wówczas za kopie lub przypisane innym artystom. Utrata rysunków Dürera była dla dawnych zbiorów muzealnych w tym czasie stratą najdotkliwszą, ale nie jedyną - z lwowskich muzeów niemieccy urzędnicy wypożyczali do przyozdobienia zajmowanych mieszkań czy biur pojedyncze obiekty (w tym obrazy pochodzące z Muzeum Lubomirskich), które zazwyczaj do tych instytucji już później nie wracały". Katarzyna Kenc, "Gabinet Grafiki"
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia (1 egz.)
Książka
W koszyku
Blizny : eseje / Grzegorz Jankowicz. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2019. - 295, [5] stron ; 22 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Rany ducha goją się, nie pozostawiając blizn - pisał Hegel. Duch wyczerpuje swoje kolejne formy i porzuca je, konsekwentnie przybliżając się do momentu absolutnego. Wywyższony, zapomina o przeszłych trudach i boleściach. Gdy przyjmiemy ludzką, arcyludzką perspektywę, okaże się jednak, że rany wcale tak łatwo się nie goją, a nawet jeśli, to pozostają po nich skazy. Bärfuss, Kafka, Kluge, Melville, Perec, Sebald, Sosnowski. Bohaterowie tej książki - pisarze, a także stworzone przez nich postaci literackie - nie mogą lub nie potrafią puścić ran w niepamięć. Działają w świecie, wytrwale dążą do obranego celu, lecz wystarczy chwila, by kurs ich egzystencji uległ zmianie pod wpływem wspomnienia krzywdy - doznanej bądź wyrządzonej. Śmiała i wyrafinowana książka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57499 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Z Kraju i ze Świata)
Tytuł oryginału: O apocalipse dos trabalhadores.
Powieść apokalipsa ludzi pracy opowiada tragiczną historię dwóch sprzątaczek, które najmują się na pogrzebach jako zawodowe płaczki. Choć wyczerpane i rozczarowane codziennym życiem, kobiety nie ustają w wynajdywaniu kolejnych powodów do szczęścia. W ten sposób każda z nich stara się uwierzyć w przyszły dobrobyt Portugalii. Wybrane przez nie ścieżki są nieoczywiste, opierają się raczej na nadziei i emocjach niż zdrowym rozsądku. Wszystko to sprawia, że powieść jest jednocześnie najzabawniejszą i najbardziej tragiczną spośród książek valtera hugo mae. Apokalipsa... to oryginalne i precyzyjne studium ubóstwa zarówno materialnego, jak i mentalnego. Mimo związku z problemami społecznymi Portugalii bliska jest środkowoeuropejskiej wizji świata ze względu na wątek ukraińskich imigrantów oraz wspomnienie Wielkiego Głodu na Ukrainie. Mae kieruje ironiczne spojrzenie w stronę nadziei na "koniec historii" znajdującej ujście w wizji bezklasowego społeczeństwa. W sposób charakterystyczny dla współczesnej literatury portugalskiej autor gra językiem i formą powieści. Nie wyszczególnia dialogów i nie stosuje wielkich liter, zachęcając tym samym do głośnego czytania i słuchania książki. Dzięki temu apokalipsa... nabiera cech nowoczesnej gawędy literackiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 port. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ostrze ironii : modernizm w cieniu monarchii habsburskiej / Marjorie Perloff ; przekład Maciej Płaza ; posłowie Adam Lipszyc. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2018. - 339, [5] stron : ilustracje, faksymilia, fotografie, mapa ; 22 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Dostępna również jako e-book.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Trudno znaleźć dziś w świecie zachodnim krytyka literackiego, którego każda kolejna książka okazywałaby się pozycją tak opiniotwórczą, jak teksty Marjorie Perloff. Jej monografie pozwalają zrozumieć rodowód, rozwój i znaczenie ogromnych połaci literatury - od wczesnego modernizmu po współczesność, od poezji po prozę, teatr i sztuki wizualne. Badaczka śledzi zarówno źródła, jak i ewolucję szeroko pojętej literatury modernistycznej. W "Ostrzu ironii", swojej najnowszej książce, przywraca pamięć o nieco zaniedbanej, lecz niesłychanie ważnej formacji europejskich twórców. Przybliża sześciu pisarzy, których talent objawia się w okresie rozpadu monarchii austro-węgierskiej: Karla Krausa, Josepha Rotha, Roberta Musila, Eliasa Canettiego, Paula Celana i Ludwiga Wittgensteina. Bohaterów Perloff łączy podobne doświadczenie: pochodzą z wielokulturowych społeczności, czasem także z peryferii dawnej monarchii. W państwie powstałym na jej gruzach bywają postrzegani jako obcy. W ich wypadku ironia nie jest wyłącznie cechą stylu, to zarazem forma obrony i subtelne narzędzie poznania gwałtownie zmieniającego się świata."Wpływ Perloff wykroczył dawno poza ramy życia naukowego. Jej praktykę pisarską należy już teraz widzieć jako jednolity, rozwijany w formie eseistycznej namysł nad rolą modernistycznego eksperymentu w kształtowaniu się współczesnej międzynarodowej świadomości artystycznej i kulturowej".Kacper Bartczak"Jest to książka naprawdę świetna, którą powinni bezzwłocznie przeczytać wszyscy, którym leży na sercu idea obecnej i przyszłej Europy. Na pierwszy rzut oka, istotnie, dotyczy ona trochę pomijanej w anglosaskim świecie, austriackiej odmiany modernizmu, silnie związanej z kulturą sprzed I wojny światowej, na której reprezentantów autorka wybrała sześciu pisarzy. Jednak zaraz staje się jasne, że chodzi o coś więcej niż tylko o uzupełnienie poważnej krytycznoliterackiej luki; mamy do czynienia z niezwykle interesującą próbą zdefiniowania modernizmu jako idei, której nie da się oddzielić od pewnej konkretnej wizji Europy - wielokulturowej i wielojęzycznej monarchii habsburskiej".Barbara Kopeć-Umiastowska
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57529 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Na Jeden Temat)
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Bibliografia, netografia na stronach 327-[334]. Indeks.
Okres po 1989 roku to w Polsce czas gwałtownych przemian, wielkich nadziei, frustracji, rozczarowań, kolejnych kryzysów, ale również sukcesów. Przejście z gospodarki centralnie sterowanej do wolnorynkowej stanowiło przez lata ważny kontekst dla twórców polskiego kina - zarówno tych, którzy opowiadali o świecie biznesu, polityki czy służb, jak i tych koncentrujących się na życiu codziennym zwykłych ludzi. Michał Piepiórka analizuje zarówno fabuły uznane, jak i popadające w zapomnienie ofiary tzw. filmoznawczej rzeźni. Często to właśnie te drugie mówią nam o Polsce, także dziejszej, rzeczy nowe i zaskakujące.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Brak informacji o dostępności: sygn. 791 Warszawa (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pan Tadeusz - poemat metafizyczny / Jan Tomkowski. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2019. - 374, [2] strony ; 23 cm.
(Seria Osso Wczoraj i Dziś)
Jak czytać dziś Pana Tadeusza? Smakując barszcz i bigos, zachwycając się pejzażami, przyznając, że Wenecja nie tak piękna jak polski, litewski, białoruski las, a zachód słońca na Seszelach czy Dominice naprawdę ma mniej uroku niż świt nad Nowogródkiem? Ciesząc się, że w Panu Tadeuszu Mickiewicz zszedł na ziemię z tych ciemnych mistycznych obłoków okrywających Dziady? Można tak, ale można też inaczej, kręcąc nosem na owe nieco podejrzane arkadyjskie realia, ryzykując i wydziwiając, że może nie wszystko tu się zgadza, a zgadzać nie może, bo tak naprawdę jedynie czytelnik naiwny zaniesie poemat pod strzechy i dojdzie do wniosku, że chodzi w nim o prawdziwego niedźwiedzia, najprawdziwsze na świecie prawdziwki i skrwawioną szablę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57395 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zwrot przed współczesną : pryzmaty / Arkadiusz Żychliński. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2020. - 454, [2] strony ; 23 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Bolano, Bernhard, Coetzee, Kafka, Knausgard, Sebald i wielu, wielu innych - bohaterów tej książki pozornie łączy mało, czasem prawie nic. Pozornie, bo Arkadiusz Żychliński wskazuje wspólny mianownik, który jako czytelnicy przyzwyczajeni do idei kultur narodowych i gatunkowych granic zwykliśmy pomijać: wszyscy twórcy są obywatelami republiki literatury, wszyscy dali się złapać w pajęczą sieć słów. A kiedy język drży na jednym jej krańcu, nie pozostaje to bez echa ani w centrum, ani na literackich rubieżach. Żychliński sięga zarówno po twórczość pisarzy doskonale w Polsce znanych, jak i nieco mniej rozpoznawalnych autorów "drugorzędnych powieści pierwszej klasy". Komentuje dzieła klasyków, ale przygląda im się z nieoczywistych punktów widzenia, lokując ich w nowych układach i konstelacjach. Czy w dobie rozwoju rozrywki elektronicznej - przepastnych wirtualnych światów i prymatu seriali telewizyjnych - literatura przestała nam być potrzebna? "Zwrot przez współczesną." jest błyskotliwą refleksją nad przyszłością pisarstwa i nowoczesnych form narracyjnych. Żychliński stawia też niezmiennie ważne pytania o to, jak o literaturze pisać i jakie jest jej miejsce we współczesnym świecie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 57832 (1 egz.)
Kaucja: 25,66 zł
Książka
W koszyku
(Sztuka Czytania)
Bibliografia na stronach [390]-392. Indeks.
Dostępna również jako e-book.
Punktem wyjścia tej książki jest teza o nieprzekładalności literatury - nieprzekładalności, która, paradoksalnie, zostaje uznana za rację bytu przekładu. Jarniewicz rozwija koncepcję autorskiego, twórczego charakteru pracy tłumacza, występującego w wielu rolach: pisarza, antologisty, krytyka, popularyzatora. Stawia nieoczywiste pytania o to, czy tłumacze mogą sobie pozwolić na czułość albo czy wolno im kłamać. Pyta o granicę, za którą przekład staje się plagiatem, o miejsce kobiet w przekładzie literackim i o sens tłumaczenia na współczesną polszczyznę dawnej literatury polskiej.Klamrę książki tworzą dwa bardziej osobiste szkice, w których autor odsłania tajniki własnej pracy i kreśli swój pisarski życiorys, dziękując mistrzom i przywołując nazwiska młodych adeptów translatorskiej sztuki.Pisane w przystępnym, wolnym od naukowego żargonu stylu, skupione na konkretnych przykładach i niestroniące od osobistego zaangażowania szkice Jarniewicza to lektura dla wszystkich zainteresowanych przekładem, literaturą i językiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 57559 (1 egz.)
Kaucja: 28,35 zł
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej